De opdracht
ROV-ZH zocht naar een inzichtelijke, meetbare en aansprekende campagne die Zuid-Hollanders activeert tot veiliger verkeersgedrag. De campagne moest aansluiten bij uiteenlopende doelgroepen, eenvoudig uitvoerbaar zijn én inhoudelijke diepgang bieden.
De aanpak van S.M.I.L.E. Promotions
Conceptontwikkeling van de publiekscampagne: in nauwe samenspraak met ROV-ZH ontwikkelden we de interventie en bijbehorende props om de activatie aansprekend en toegankelijk te maken.
Actieve locatie- en gemeentewerving: we benaderden gemeentes en evenementen proactief met als doel in iedere gemeente een interventie in te zetten.
Selectie, training en begeleiding van campagneteams: er werd een poule van enthousiaste voorlichters geselecteerd die na het volgen van een training aan de slag konden voor deze campagne.
Uitvoering op locatie: onder andere tijdens festivals en lokale evenementen.
Centrale onderdeel van de campagne was de verkeersquiz – een korte, speelse kennisquiz over verkeersveiligheid. De afsluitende vraag was cruciaal: Welk percentage van de verkeersongevallen heeft te maken met gedrag? Het juiste antwoord – 90% – leidde tot een persoonlijk moment van reflectie: Wat zou jij zelf kunnen verbeteren aan jouw verkeersveilige gedrag?
Van bewustwording naar actie
Deze vraag vormde het startpunt van een persoonlijke belofte. Via een online pledge-tool konden deelnemers een concreet voornemen invullen om de komende twee weken veiliger gedrag te vertonen. Denk aan:
- “Ik ga vaker mijn richting aangeven op de fiets.”
- “Ik laat mijn telefoon in mijn tas tijdens het rijden.”
Deze pledges werden digitaal vastgelegd, waardoor het ROV-ZH:
- Het aantal beloftes kon bijhouden
- Inzicht kreeg in de gewenste gedragsveranderingen
- Een follow-up e-mail kon versturen om te vragen of het gedrag daadwerkelijk is aangepast
Deelnemers die hun e-mailadres achterlieten, kregen een herinnering én maakten kans op een prijs. Deze gedragswetenschappelijk onderbouwde aanpak vergrootte de effectiviteit van de campagne.
Het resultaat
- Meer dan 80 interventies in 2023 en 2024
- Ruim 10.000 gesprekken met inwoners
- Meer dan 2500 meetbare beloftes
- Waardevolle gedragsdata voor vervolgacties
Waarom dit werkt
Onze voorlichters zijn inhoudelijk sterk, communicatief vaardig en enthousiasmerend. Door de combinatie van een speelse insteek en een persoonlijke belofte, slaagt deze aanpak erin om het gesprek over verkeersveiligheid niet alleen aan te gaan, maar ook daadwerkelijk iets in gang te zetten.
“Wat een geweldige ervaring was het om voor onze gedragsgestuurde campagneteams samen te werken met S.M.I.L.E! Vanaf de eerste dag was er energie, toewijding, enthousiasme én, van onschatbare waarde: ervaring. We wilden voor de campagneteams ‘Maak een punt van nul’ alle gedragstechnieken toepassen, die beschikbaar zijn. En op een manier die ook echt werkzaam was in de praktijk, met snelle aanpassing waar nodig. Van begin tot eind is S.M.I.L.E een actieve partner geweest, die veel meerwaarde heeft toegevoegd. Met een ideale balans tussen creativiteit, organisatie en daadkracht, heel veel daadkracht! De communicatie verliep soepel, de doelen waren helder en de uitvoering was professioneel en resultaatgericht. Ik ben ontzettend dankbaar voor hun harde werk en kan dit team van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een krachtige, effectieve inzet met impact.” – Marieke van Daal, ROV-ZH