Case: Fietsverlichtingsactie voor het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost Nederland (ROV-ON)

De effectiviteit van deze promotie schuilde in de creatieve manier waarop mensen werden aangesproken. Na de eerste schrik volgde opluchting en een lach.

Voor het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost Nederland (ROV-ON) verzorgt S.M.I.L.E. Promotions al vier jaar achtereen de fietsverlichtingscampagne. Uitgangspunt daarbij is om mensen bewust te maken van het belang van werkende fietsverlichting. S.M.I.L.E. Promotions deed dit op een ludieke én informatieve wijze.

Pitstraat

Het concept dat S.M.I.L.E. Promotions voor de fietsverlichtingscampagne bedacht was ‘De Pitstraat voor de Fiets’. Verschillende dames en heren in rode overals hielden mensen op de fiets aan en checkten de verlichting. Wanneer de verlichting naar behoren werkte, kreeg de fietser een gadget als beloning. De fietsers waarbij het aan goedwerkende verlichting ontbrak, werden de pitstraat ingestuurd. Daar stonden mensen klaar om nieuwe verlichting te monteren en daar werd ook het gesprek over het belang van goede verlichting aangegaan.

Tot slot konden de fietsers op de foto. Degenen die deze social deelden maakten kans op een bioscoopbon (‘het leukste cadeau in het donker’). Aanvullend waren Tim en Tom Coronel ingehuurd en hingen overal zwart-wit geblokte vlaggen. Dat alles versterkte het pitstraat-concept. Het effect was groots en goed: waar veel fietsers in eerste instantie schrokken van de aanhouding, fietsten ze goedgeïnformeerd, goed verlicht en lachend weer weg.